Foiano della Chiana, 23-08-2024

 

Het avontuur Amazon.

 

Het zijn de laatste twee weken van de zomervakantie, en die brengen wij door in het prachtige Toscane. De kinderen vermaken zich in het zwembad en wij genieten van het schitterende Italiaanse uitzicht.

 

 

Een uitstekende gelegenheid om weer eens wat woorden om te zetten in een nieuw blog.

De eerste helft van dit jaar was interessant. In een eerder verslag heb ik het al eens gehad over onze pogingen te verkopen op Amazon. Amazon is de grootste, is ook in Duitsland enorm en biedt dan ook dé kans om uit te breiden. Maar zo makkelijk is dat nog niet. Nadat eindelijk het verkoopaccount goed geregistreerd was, bleek het een flinke uitdaging het zogenaamde “verkoopblok” te winnen. Ik heb dat als frustrerend, ergerlijk en ontzettend vermoeiend ervaren, zo zelfs dat ik de hoop heb opgegeven en dacht: dán maar gewoon zonder Amazon.

Met die gedachte zijn we door gegaan met wat we zo leuk  vinden aan wat we doen. Nieuwe creaties verzinnen, mooie foto’s maken, verkopen en leuke pakjes versturen waar we mensen blij mee maken.

Gek genoeg, zo af en toe kwam er toch een bestelling binnen op ons verwaarloosde Amazon-account. Altijd hetzelfde artikel, zonder dat we begrepen waarom. (voor wie het wil weten; het ging steeds om een set van drie Jellyfish luchtplantjes met groene zee-egels en verschillende Tillandsia’s.)

Zo rond de jaarwisseling ontkiemde het zaadje wat hiermee was geplant, en besloot ik tóch nog een ultieme poging te doen dit half verloren kindje nieuw leven in te blazen. Dit keer echter niet alleen. Nadat ikzelf eerst alle artikelen verwijderd heb, ze daarna helemaal opnieuw heb ingericht inclusief mooie nieuwe productfoto’s in een uniforme stijl heb ik de hulp ingeschakeld van een online marketeer. Iemand met kennis van algotitmes, die goed in staat is  campagnedata juist te interpreteren én iemand die bekend is met de Duitse markt. (nogmaals dank voor de hulp Paul)

Laat ik stellen dat ik er nog maar eens achter gekomen ben dat online marketing écht iets anders is dan commercieel kunnen denken. Dat laatste lukt wel, tenminste, dat denk ik. Ik hoop het ook, anders verdoe ik al heel wat jaren tijd, geld en energie van diverse werkgevers daar ik al heel wat jaren in de verkoop werk. Als het over Trendyairplants gaat geloof ik er heilig in dat ons enthousiasme en passie (omdat we het zélf eenvoudigweg té leuk vinden) ons in de juiste richting stuurt.

In mijn ogen is online marketing meer een bijkans wiskundige kijk op data, zoekwoorden, biedingen en hun impact. In ieder geval duidelijk iets waar ikzelf minder sterk in ben. Eigenlijk is het een studie op zich, en dat is het dan ook.

Inmiddels zijn we enkele maanden verder en tot onze grote blijdschap, opluchting en enthousiasme lijkt het dat deze inspanningen hun vruchten af gaan werpen.

Steeds vaker verzenden we mooie luchtplantjes-pakketjes naar Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en soms ook Spanje, Italie, Denemarken of Engeland.

Een mooie stap waaruit maar weer blijkt dat opgeven geen optie is, hoe frustrerend de weg ergens naartoe soms ook kan zijn. 

 

Wat ook leuk is is dat we in contact zijn geraakt met een kweker van Tillandsia´s in Frankrijk. Het speciale hieraan is dat zij al vele jaren hun eigen luchtplanten in Europa kweken. Daarbij maken ze gebruik van natuurlijke selectie, waarbij de plantjes ook in koudere perioden buiten blijven. Diegenen die het niet overleven worden verwijderd, en door dat jaar op jaar te doen zijn er soorten ontstaan die weerbaarder zijn tegen ons klimaat dan de Tillandsia´s die we in Europa doorgaans vinden en die uit Midden/ en zuid/Amerika of Aziè komen. Niet alleen is dit superfascinerend, het maakt ook dat we de echte liefhebber van airplants iets bijzonders en extra duurzaams te bieden hebben.

Leuk, leuk, leuk!

We kijken uit naar wat het tweede deel van dit jaar ons allemaal brengen gaat.

Kijken jullie met ons mee­ ?

 

 

Velserbroek 29-11-2023

 

“Heerlijk avondje en Hohoho”

 

Bij het verstrijken van een hele, hele, héle natte maand November is het tijd voor een nieuw blog.

Terwijl hier letterlijk de eerste voorzichtige sneeuwvlokken naar beneden dwarrelen klopt December op de deur. De maand van het jaar afsluiten, een paar extra vrije dagen, en het meer dan gemiddeld zien van familie en vrienden om samen heel veel te eten (en drinken).

En uiteraard de maand waarin ons land traditiegetrouw bezocht wordt door 2 bejaarde heren met opvallende gelijkenissen.

Een rode jurk, een lange witte baard, gek op kinderen en nogal vrijgevig van aard.

 

Voor veel ondernemers, groot én klein, is dit toch wel dé periode die ertoe doet.

Zo ook voor ons. Maar hoe maak je nu aan alles en iedereen duidelijk dat het aller, allerleukste Sint- of kerstcadeautje toch écht bij ons te vinden is?

 

Ik bedoel, wíj weten dat natuurlijk wel 😉.

Oprecht, wij geloven dat we voor vriendelijke prijzen een origineel en mooi decoratief iets versturen. Sowieso áltijd met de grootste liefde en zorg gemaakt, we willen trots zijn op ieder pakje dat we in de middag wegbrengen en eigenlijk lukt dat prima.

We leven in een tijd dat alles online te koop is, en met name de grote bedrijven iedere potentiele koper digitaal bestookt met allerlei advertentiemanieren in de hoop ze tot een aankoop te drijven. Zo hebben we net Black Friday (sinds wanneer duurt een vrijdag trouwens anderhalve week??) achter de rug, en staat de Goedheiligman al weer op de stoep.

Over Black Friday, op talloze producten worden plots torenhoge kortingen gegeven.

Is het vreemd dat ik mij dan afvraag of we niet structureel veel te veel betalen voor diezelfde producten?

Doen we niet met z’n allen vrolijk mee aan een toneelstuk terwijl we allemaal weten hoe het plot in elkaar steekt?

 

Ok, ok, ook wij doen er wel eens aan mee, het maakt iets kopen tóch net wat aantrekkelijker als het bedrag meevalt.

Toch willen wij niet zo werken. Daarom geven we eigenlijk nooit kortingen weg, maar hanteren we prijzen die volgens ons gewoon passen bij wat je als klant ontvangt.

Een prijs waarbij wij, en ook de klant, een goed gevoel heeft, dát is wat we willen en waar we in geloven.

 

Afijn, afijn, dit was een snelle inkijk in ons ondernemend brein.

Voor nu wensen wij jullie allen een maand van gezellig samenzijn.

En onthoudt goed, lieve mensen,

Bij Trendyairplants zit je goed voor al je groene en creatieve wensen!

 

13-08-2023

Progresso!

 

Sobrál, Ourém, Portugal

 

Op het moment van schrijven genieten wij van een heerlijke vakantie in het zonovergoten Portugal.

Nabij Fátima, waar meer dan 100 jaar geleden drie herderskinderen getuigen waren van een verschijning van de heilige maagd Maria, (wat ervoor gezorgd heeft dat het nog altijd bezocht wordt door pelgrims van over de hele wereld) hebben we voor enkele dagen een huisje gehuurd met een eigen zwembad. Kinderen blij, wij blij.

 

 

Én tijd en inspiratie om weer eens wat tekst uit de spreekwoordelijke pen te toveren.

In mijn vorige blog noemde ik het constant aanpassen en verbeteren van de website, en daarmee de ervaring van onze bezoekers. Dat dit belangrijk was/is wist ik natuurlijk wel, alleen hoezeer misschien tóch nog niet helemaal.

 

De afgelopen maanden heb ik mij bezig gehouden met een boeiende cursus – “effectieve website” via Succesfactor, een aanrader!

Oprecht, verbazingwekkend interessant en leerzaam.

We hebben een webwinkel en vinden die zelf ook eigenlijk best mooi en goed werken. Hij wordt ook bezocht én we ontvangen bestellingen. Dus de tools die we inzetten werken zowaar goed... of toch niet?

 

Een voorbeeld; nadat we bijna twee jaar geleden begonnen met dit nog altijd enerverende avontuur werden we al snel benaderd door iemand van Google Ads, zeg maar de afdeling van Google waar je betaald kunt adverteren. Daar waren we zelf al mee begonnen, en zodoende dat we werden vereerd met een belletje.

Het adverteren kon beter, professioneler en effectiever was de boodschap. Door een expert van Google is daarop een flitsende advertentiecampagne op poten gezet. En jawel, het aantal bezoekers op onze website nam flink toe! Alleen... de advertentiekosten daarmee ook. En het aantal bestellingen dan? Ja... die namen ook toe, alleen niet in verhouding met de toegenomen kosten.

 

Omdat het allemaal nog nieuw is, je weet dat zo’n campagne ook nog moet leren, geef het wat tijd... én omdat een tool als Google Ads voor een relatieve leek best ingewikkeld is laat je het zo doorlopen.

Nu weet ik beter, en begrijp ik dat hetgeen is zojuist beschreven heb eigenlijk allemaal erg logisch is. Ik zal niet zeggen dat iemand van Google Ads ons geen succes toewenst. Echter is het succes van Google zelf toch echt het belang met de hoogste prioriteit. Wij betalen Google een bedrag per klik die iemand op de advertentie doet, ofwel hoe meer klikken, hoe meer er verdiend wordt. Wíe er klikt maakt voor Google dan ook niet zoveel uit.

De campagne die voor ons opgezet was bleek bijvoorbeeld 460 (!) zoekwoorden te bevatten, die in de meest brede zin ergens ook maar iets met planten (want die verkopen wij) van doen hebben.  “betonnen grote bakken voor winterharde struiken” is weliswaar planten gerelateerd, maar iemand die daar op zoekt is waarschijnlijk niet direct op zoek naar de creaties met luchtplantjes die wij aanbieden. Zo trek je veel bezoekers naar je website, alleen niet perse de juiste.

 

Ook in de webwinkel zelf waren er tal van op het eerste oog kleine dingetjes te verbeteren waardoor het gebruik en de ervaring ervan voor de bezoeker aangenamer wordt. Een mooi voorbeeld was het artikel dat wij het meeste verkopen; een set van drie Jellyfish luchtplantjes naar keuze. Hierbij kun je dus zelf kiezen welke zee-egels en welke plantjes je graag ontvangt. Alleen, en een klant wees ons er notabene op, het veld om die keuze kenbaar te maken kwam pas twee of drie stappen verder in beeld. Niet handig, niet duidelijk en verwarrend. We hebben dit dan ook direct aangepast.

 

Eigenlijk is de opdracht een beetje te kijken door de ogen van jullie, onze bezoekers en volgers.

 

Stapje voor stapje komen we een stukje verder, leren we en blijven we experimenteren.

 

Daarmee wil ik iedereen die dit bericht mocht lezen dan ook graag uitnodigen het ons vooral te laten weten mocht je iets opvallen in onze webwinkel waarvan je denkt; dat kan beter of makkelijker. Alleen als je het wilt uiteraard, doen wat je leuk vindt gaat voorop 😉

 

Daarover gesproken, we zijn klaar voor een mooi vervolg van dit jaar, en hebben serieus zin in wat komen gaat. Iets anders waar we in Portugal mee bezig zijn geweest is een nieuw idee voor een bijzondere creatie, samen met een plaatselijk bedrijfje dat mooie dingen op ambachtelijke wijze maakt. Daarover binnenkort meer!

 

 

03-05-2023

Wakker blijven!

 

We leven begin Mei en we kunnen uiteindelijk stellen dat we dan toch een aantal mooie zonnige dagen achter de rug hebben. Lekker is dat, na de kou van de winter eindelijk wat extra licht en warmte!

Sinterklaas, kerst en Valentijsdag liggen achter ons en moederdag staat voor de deur. Want, nu plantjes en pakketjes en pakketjes en... plantjes een deel van ons leven zijn geworden zijn dat ineens voor ons de dagen die er toe doen. De dagen waarbij je in de aanloop een gestage groei in berichtjes, in bestellingen en daarmee werk aan de winkel kunt verwachten. Dat betekent tijdig extra voorraden inkopen, dingen voorbereiden en niet te veel andere bezigheden plannen.

Het omgaan met een wat drukkere periode is stilletjes steeds meer een gewoonte geworden, het verwerken een routine en van een eventuele tegenslag schrik je minder snel dan in het prille begin.

Dit is natuurlijk allemaal superprettig en dat waar we het nou juist voor doen, maar er schuilt ook een gevaar in.  Gevaar, bij wijze van spreken dan, we blijven wél relativeren 😉

Wat ik bedoel is dat het risico bestaat langzaam in slaap te worden gesust.

Is onze website wel helemaal zo dat onze bezoekers de optimale ervaring opdoen? (het antwoord: nee, dat is hij eigenlijk nooit, maar zeker op het moment van schrijven zijn we nog meerdere dingen aan het aanpassen, verbeteren, veranderen)

Wat kunnen we doen om vragen van onze klanten makkelijker te beantwoorden, of nee... hoe zorgen we dat ze ze uberhaupt niet meer hoeven te stellen? We maken een flyer over de verzorging van luchtplanten, en die sturen we met iedere bestelling mee! We plaatsen een kopje met “meest gestelde vragen” op onze pagina. (met de antwoorden erbij dan, wel zo handig)

Is ons assortiment wel leuk genoeg en voldoende creatief? Nee, nooit! Ok, we hebben écht leuke dingen te bieden, en we maken alles met liefde. Maar de zoektocht naar nieuwe creatieve spinsels en ideeën mag wat ons betreft eigenlijk niet tot een einde komen. Juist dat maakt dat wat we doen zó leuk! Wat voor nieuws kunnen we nog bedenken en maken waarmee we jullie verrassen, wat kunnen we verzinnen wat jullie graag aan jezelf of een ander kado doen?

Blijven proberen ook, gewoon dingen testen! En ja, soms pakt een idee minder goed uit dan het in je hoofd leek. Maar ook gebeurt het dat het precies wordt zoals je had bedacht, of nog leuker zelfs. De ultieme beloning -als een kind zo blij- volgt dan wanneer een eerste bezoeker het ook leuk vind en daadwerkelijk besteld. Iemand vindt dat wat in jouw brein, vaak voor het slapen gaan, soms op de fiets, tijdens het wandelen, ontstaan is zo de moeite waard dat hij of zij het er voor over heeft het aan te schaffen. Omdat hij of zij iets bijzonders zoekt, iets origineels.

Of het gevoel wat ik probeer te omschrijven helemaal overkomt kan ik vanzelfsprekend niet weten, ik hoop het wel. Mensen blij maken met mooie dingen voor een leuke prijs, mensen blij maken dat zij weer andere mensen blij kunnen maken, daar worden wij nou blij van!

 

 

Een jaar omgevlogen !

 

Wat kan er veel gebeuren in een jaar, zeker als het iets is wat je erg graag wilt.

Van het impulsief kopen van een berg luchtplantjes, freubelen aan de keukentafel en het eerste frutselwerk dat gekocht wordt door de allerliefste kennis, collega of iemand uit de familie tot een heus bedrijfje.

Natuurlijk weet je, of kun je min of meer bedenken, wat er allemaal bij komt kijken. In de praktijk blijkt dat tóch niet allemaal waar en je moet het ook “maar even” doen.  

Een webwinkel beginnen, toch wel handig, oh en social media, gaan we op Facebook, Instagram wat heb je nog meer ? “Waarom zitten jullie nog niet op TikTok”, vragen de kinderen dan. Welja, nog geen idee hoe dat allemaal werkt maar we doen het gewoon.

Want het is fijn als er mensen zijn die zien wat je nu weer voor creatiefs hebt bedacht. Daarover gesproken, de verandering van toch wel enigszins probeersels naar creaties die écht mooi zijn en die je met een blij en gerust gevoel aan de pakketbezorger meegeeft.

Zoveel leuke ideeën, daar hebben we spullen voor nodig ! Kortom in no-time een huis vol met planten, vazen, schelpen en zee-egels. Takken, mooie stronken hout, lantaarns, decoratiematerialen, verpakkingsspullen, leuk, veel, ruimte-innemend, waar moeten we nog leven !? Jawel we maken een schitterende werkplaats ( Nee, een atelier ! ) van de schuur, met plek voor alle voorraad, maar waar moeten de fietsen dan ?

Alles netjes bijhouden en verwerken in de boekhouding, dat is toch gewoon vreselijk om te doen ? Nou... dat leek zo, maar na wat tips en handige programma’s valt dat eigenlijk best mee. Wat zeg ik ? Misschien vind ik het wel leuk !

Braderiën, markten ! Zouden we het daar goed doen ? Is dat iets voor ons, wat kost het, wat levert het op, is het leuk ? Alleen al vor de ervaring en als enorme hulp bij ons leerproces zeker, bedankt daarvoor BIO-markt Haarlem !
Maar niet altijd, want zo stonden we ineens, -wie had dat ooit gedacht- op een grote voorjaarsmarkt tussen de onderbroeken en kramen met een wel erg hoog plastic-uit-China gehalte. Op zich... prima en je leert er weer van, maar niet helemaal onze doelgroep zeg maar.

Bol.com, zou dat iets voor ons zijn ? Dat is toch veel te duur, en alleen voor de grote bedrijven ? Nou nee, na weliswaar wat onwennigheden om er goed op te komen werkt dat eigenlijk prima, wat leuk !

Amazon kan dan ook ! Ja Amazon want dat is nog veel groter. Maar Amazon serieus ? Mijn god wat maken die er een wetenschap van de hogeschool van, een mission impossible. Na ongeveer 10 maanden van invullen, aanvullen, opvullen, bellen en mailen ( nou ja mailen, proberen te ontcijferen van uiterst cryptische en steeds nét de plank misslaande berichten in geheimschrift ) durf ik te stellen dat het eenvoudiger is om toe te treden tot de Israelische geheime dienst Mossad dan te verkopen op Amazon.

Maar goed, uitdagingen zijn leuk, toch ? We blijven volharden en wie weet dat het ooit zowaar lukt. ( voor de gouden tip houden we ons zéker aanbevolen ! 😉 )

Allemaal dingen aan de achterkant van een bedrijf, tijdrovend, nieuw, uitdagend, maar ook gewoon leuk en leerzaam. “het houdt je van de straat” zou mijn oma gezegd hebben.

En dan hebben we ook nog de voorkant. Waarin we het superleuk vinden mensen blij te maken met dat wat we aan moois maken en versturen. Waarin we in slaap vallen denkend aan wat we nu weer voor moois kunnen verzinnen en maken. Waarin we iedere dag weer blij worden van de wending in ons leven. Mooie dingen maken, creatief bezig zijn, een oneindig goed gevoel.

Zo vlak voor de feestdagen maken we ons op voor het volgende deel van dit avontuur. Wij zijn er in ieder geval helemaal klaar voor !

 

 

Column Planten Tips

Deze week werden wij door "Planten Tips" gevraagd een column te schrijven voor op de website. Daar wij dat altijd leuk vinden valt hieronder het resultaat terug te zien. Ook is het terug te lezen op 26-09-2022trendyairplants (plantentips.wixsite.com)

Lees meer »

Trendyairplants, de start.

Na 9 maanden terug te zijn begonnen met Trendyairplants.nl vind ik het tijd voor een eerste blog, laat ik eens hip doen zal ik maar zeggen 😉Wat is alles snel gegaan en wat is het allemaal ontzettend leuk!We gaan een klein jaar terug in de tijd.Een heerlijk nazomer-biertje op het terras van Café de Wildeman in Santpoort.We mijmerden wat over wat belangrijk is in het leven en hoe we de jaren tot aan ons pensioen zo mooi mogelijk in kunnen delen. Daarna begon het sprookje zich in een flinke stroomversnelling af te spelen. Niet veel later was onze eettafel niet alleen meer het toneel voor de dagelijkse maaltijd, maar meer nog voor allerlei creatieve probeersels met luchtplantjes.Probeersels ja. De ontdekking van onze creatieve kant bevond zich nog in een prille fase en lang niet alle ideeën pakten dusdanig goed uit als in ons hoofd.Al snel werden de creaties mooier, beter en werd dat wat we deden met enthousiasme ontvangen.Na de échte start, nu 9 maanden terug, kan ik met trots schrijven dat het kindje echt geboren is.Onze huis, tuin- en keukenschuur waar we net als zovelen onze fietsen en heel veel ondefinieerbare meuk in opsloegen hebben we omgetoverd tot een prachtige lichte werkplaats. ( zelf blijf ik het heel eigenwijs ons plantenatelier noemen )

Lees meer »

KVK: 84431342 / BTW-nummer:  NL003962630B05  / Rekeningnummer NL56RABO0374403430 t.n.v. Trendyairplants

Spitsaak 65, 1991NR Velserbroek T 0650919256 info@trendyairplants.nl